Σχολική Διαμεσολάβηση Ομηλίκων

ΕΤΗΣΙΟ ΜΟΡΙΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ – ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Τα τελευταία χρόνια βιώνουμε την αύξηση των περιστατικών συγκρούσεων, εκφοβισμού και επιθετικότητας λόγω πολιτισμικών και κοινωνικών δυσκολιών στο ευρύτερο κοινωνικό μας περιβάλλον που απαιτούν σύγχρονες δεξιότητες ανθεκτικότητας, ενδυνάμωσης, ενσυναίσθησης, διαπολιτισμικής επικοινωνίας και διαμεσολάβησης. Οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν όλο και μεγαλύτερη δυσκολία να διαχειριστούν και να επιλύσουν αναδυόμενες περίπλοκες συγκρούσεις στις σχολικές κοινότητες και να περιορίσουν περιστατικά βίας (λεκτικής, σωματικής, κτλ.). Ενώ γίνεται φανερό ότι απαιτείται μια εναλλακτική πρακτική που διαφοροποιείται από το παραδοσιακό σύστημα απόδοσης ευθυνών και τιμωριών από ενηλίκους.
Μια εναλλακτική πρακτική αποτελεί η διαμεσολάβηση ομηλίκων/ομοτίμων που αφορά στην εκπαίδευση μαθητών/τριών στην πρόληψη και ειρηνική διαχείριση ενδοσχολικών συγκρούσεων με καλλιέργεια διαπολιτισμικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων. Με τη μέθοδο αυτή, τα ίδια τα εμπλεκόμενα μέρη προσφεύγουν οικειοθελώς στους συνομηλίκους διαμεσολαβητές/τριες και ακολουθώντας με τη βοήθειά τους μία συγκεκριμένη διαδικασία, ερευνούν τα αίτια της σύγκρουσής τους, συμφωνούν στη λύση της και δεσμεύονται να τηρήσουν την αμοιβαία συμφωνία. Η μέθοδος αυτή στηρίζεται στον διάλογο, στην ενσυναίσθηση και στην ενεργητική ακρόαση, συμβάλλει στην ενδυνάμωση των μαθητών και μαθητριών στη διαχείριση συγκρούσεων (μέσα και έξω από το σχολείο), στη βελτίωση των σχέσεων και γενικότερα στη δημιουργία ενός υγιούς, θετικού, ασφαλούς και πιο δημοκρατικού σχολικού περιβάλλοντος.

Το πρόγραμμα στοχεύει στη(ν):
• Δημιουργία θετικού περιβάλλοντος μάθησης, στη διαχείριση συγκρούσεων στην τάξη, και στην υποστήριξη κοινωνικής ανάπτυξης μαθητών.
• Ενίσχυση θετικών προτύπων/ρόλων συμπεριφοράς και διαχείρισης συναισθημάτων.
• Δημιουργία θετικού σχολικού κλίματος, αντιμετώπιση συγκρούσεων σε επίπεδο διοίκησης και οικογένειας.
• Ενίσχυση δεξιοτήτων διαμεσολάβησης και διαπολιτισμικής επικοινωνίας.
• Παροχή κοινωνικής υποστήριξης σε μαθητές και οικογένειες, αντιμετώπιση κοινωνικών δυσκολιών, συνεργασία με μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, πρόληψη και αντιμετώπιση του εκφοβισμού στο σχολείο.

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ/ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΥΠΕΥΘΥΝΗ:
ΑΝΑΠΛ. ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΕΥΓΕΝΙΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ, ΤΕΕΑΠΗ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

ΔΙΑΡΚΕΙΑ – ΦΟΡΕΑΣ- ΚΟΣΤΟΣ

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 475 ώρες (9 μήνες)

ΕΝΑΡΞΗ:1η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2024

ΕΓΓΡΑΦΕΣ: 29 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2024

ΦΟΡΕΑΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ:
Κέντρο Επιμόρφωσης & Δια Βίου Μάθησης Πανεπιστημίου Πατρών

ΦΟΡΕΑΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ:
ΚΔΒΜ – SALMAS EDU TRAINING
ΚΟΣΤΟΣ: 350 ΕΥΡΩ* (Παρέχονται εκπτώσεις)

ΜΕΘΟΔΟΣ

Eξ αποστάσεως, Ασύγχρονη εκπαίδευση (https://elearnity.gr/)

ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Μέρος Α: Το συμπεριληπτικό εκπαιδευτικό πλαίσιο: Διαφοροποιημένες κοινότητες μάθησης (75 ώρες)

  1. Το συμπεριληπτικό σχολείο (25 ώρες, 1 ECTS)
  2. Η διαφορετικότητα των μαθητών και τα στερεότυπα (25 ώρες, 1 ΕCTS)
    3.Το σχολείο ως κοινότητα μάθησης και (διαπολιτισμικού) διαλόγου (25 ώρες, 1 ΕCTS)

Μέρος Β: Διαχείριση συγκρούσεων και εκφοβισμός στο σχολείο (100 ώρες)

  1. Διαχείριση συγκρούσεων και βία στο σχολείο (25 ώρες, 1 ΕCTS)
  2. Εκφοβισμός στο σχολείο (25 ώρες, 1 ΕCTS)
  3. Εκφοβισμός στο σχολείο και οικογένεια (25 ώρες, 1 ΕCTS)
  4. Ευρωπαϊκές πολιτικές και δίκτυα (25 ώρες, 1 ΕCTS)

Μέρος Γ: Σχολική διαμεσολάβηση Ομηλίκων (175 ώρες)
1.Η σχολική διαμεσολάβηση 1 – Εννοιολόγηση, χαρακτηριστικά και στόχοι (25 ώρες, 1 ΕCTS)
2.Η σχολική διαμεσολάβηση ομηλίκων 2 – Αρχές και μοντέλα (25 ώρες, 1 ΕCTS)
3.Η σχολική διαμεσολάβηση 3 – Τεχνικές και ρόλοι (50 ώρες, 2 ΕCTS)
4.Διαπολιτισμική ικανότητα και επικοινωνία (25 ώρες, 1 ΕCTS)
5.Η σχολική διαμεσολάβηση ομοτίμων 4 – Διαδικασία (στάδια και έντυπα) (50 ώρες, 2 ΕCTS)

Μέρος Δ: Πρακτικές εφαρμογές (50 ώρες)
1.Σενάρια – βίντεο διαμεσολάβησης – αναστοχασμοί (25 ώρες, 1 ΕCTS)
2.Καλές πρακτικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό (25 ώρες, 1 ΕCTS)

Μέρος Ε: Τελική Αξιολόγηση (75 ώρες)
1.Portfolio δραστηριοτήτων διαμεσολάβησης (video-lighting talks, μελέτες περίπτωσης & δραστηριότητες) (50 ώρες, 2 ΕCTS)
2.Τελικό τεστ / κουίζ (25 ώρες, 1 ΕCTS)

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ (ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΣ ΦΟΡΕΑΣ)